Hoe leer ik emoties en gevoelens te uitten?

Emoties en gevoelens uitten

Dat is een goede vraag

Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het handig om eerst je emoties en gevoelens te herkennen en te voelen.

Voor veel mensen kan dit al ingewikkeld zijn.
De reden hiervoor is het snelle oplossingsgerichte brein.
Wanneer je ook maar iets onprettig of lastigs voelt gaat je hoofd ermee aan de slag.
Stress-gevoel op je werk? Ga minder uren werken of kaart het aan met de baas.
Een vervelend gesprek gehad? Die ander had jou niet zo aan mogen spreken. Wat denkt ze wel.

Kort samengevat…..we hebben geleerd om meteen in onze gedachten iets met onze gevoelens of emoties te gaan doen.
We lossen op, we duwen weg, we negeren, we analyseren, we willen begrijpen etc….
Maar echt gevoel voelen?
Ruimte nemen om gevoel te doorvoelen?
Daar hebben de meeste van ons een kortsluiting bij.

‘Gewoon voelen? En dan?’
Precies. Gewoon voelen en niets.
Boos is boos.
Blij is blij.
Bang is bang.
En bedroefd is bedroefd.

Wat is emotie?

Een emotie is een signaal die aangeeft hoe jij je in dat moment voelt.
Het is niet bedoeld om op te lossen.
Het is bedoeld om jezelf te uitten, om je grens te voelen, om te ervaren dat jij emoties of gevoelens hebt die iets over jou zeggen.
Wie jij bent en wat je nodig hebt.

Als je niet gewend bent om te voelen dan kan elk gevoel meteen tot een actie lijden.
Je stopt met een baan, omdat je jezelf niet gewaardeerd voelde.
Je verbreekt een relatie, omdat de ander jou niet begrijpt of niet geeft wat je hoopte.
Enzovoort….

Het is dus een uitdaging om niet meteen iets met je gevoel te moeten doen.
Voor degenen die moeilijk bij hun gevoel kunnen komen is het genoeg om ‘iets’ in je lichaam op te merken.
Soms kun je een gevoel niet onder woorden brengen, maar voel je wel een verkramping in je maag of een druk op je schouders.
Dit is al gevoel die laat weten: ‘ik vind dit niet fijn.’

Voor degenen die wel goed weten wat hun gevoel is kan het goed zijn om dat gevoel in je lichaam te visualiseren.
Bijvoorbeeld: ‘ik ben boos.’
Voel waar die boosheid in je lijf zit.
Ervaar de sensaties in je lichaam van boos.
(Dit kan samenkrampen van de spieren zijn of een geladen gevoel)
En tot slot: geef boos een kleur en kijk eens waar boos in je lichaam zit.

Als je langer bij een gevoel stilstaat leer je jezelf beter kennen en kun je ook beter voor jezelf zorgen.
Daarnaast zet een gevoel zich niet meer vast in je lijf, maar kan verwerken.
Het verwerken geeft rust en haalt de lading van je emoties af.
Er ontstaan nieuwe mogelijkheden en nieuwe inzichten.
Als je nu iets met gevoel gaat doen komt het uit een behoefte of verlangen en niet uit een aanval, verdediging of vermijding.

Heb je moeite met je gevoel voelen of ben je steeds in strijd met je gevoelens?

Ik help je graag verder. Met hypnotherapie zet je je hoofd op een lager pitje en is het makkelijker om bij je gevoel te komen.

06 38312024
info@praktijkhetpad.nl
Straatnaam 123
1234 AA, Utrecht

Praktijk Het Pad © 2021. All rights reserved. | Algemene voorwaarden | Privacy statement | studioRedefined