Wat kun je doen tegen onrust en een opgejaagd gevoel?

Opgejaagd gevoel

Het constante gevoel dat je ‘iets’ moet doen….

Elke dag heb je het gevoel dat er veel moet gebeuren, dat je bezig moet zijn. Rustig op de bank zitten lukt niet. Stilzitten geeft een opgejaagd gevoel en versterkt je onrust en rusteloosheid.

Wat doet gejaagdheid met je lichaam?

Als je constant bezig bent sta je continu aan. Je spieren staan gespannen, je hartslag en ademhaling zijn hoog en stress raast door je lichaam.

Door de onrust in je lijf raakt je hoofd ook vol en schieten gedachten allerlei kanten op. Stoppen en even op adem komen zou heel fijn zijn, maar dat voelt niet goed. Alsof je je tijd dan weggooit en deze niet zinvol of nuttig besteedt. Je hoofd zegt inmiddels nee tegen ontspanning.

In plaats van op de rem trappen geef je nog meer gas. Misschien geeft dat wat overzicht terug of weer wat grip op je leven. Maar het gevolg is een nog hoger leeftempo en de onrust en gejaagdheid nemen toe.

‘Aan’ staan betekent voor je lichaam dat je bezig bent te overleven. Dit versterkt je alertheid en kan een sluimerend gevoel van zenuwachtig, nerveus of zelfs paniek geven.

Het opgejaagde en onrustige gevoel is het gevolg van een overbelast zenuwstelsel. Kort samengevat: het lukt je lichaam niet meer om de stress te verlagen. Ook niet als je het wat rustiger hebt.

Wat veroorzaakt onrust en een opgejaagd gevoel?

Bij stress komen allerlei hormonen vrij, die je lichaam helpen om in actie te komen. Handig, want zo kun je snel handelen in een gevaarlijke situatie en jezelf in veiligheid brengen. Maar dit is niet handig als er geen fysieke dreiging is, maar een mentale. Als je lichaam ‘gevaar’ ervaart door stressvolle gebeurtenissen in je leven, dan worden dezelfde hormonen aangemaakt en sta je in de overleefstand.

Overleven in een jungle is voor je lichaam hetzelfde als overleven in een drukke maatschappij, die gevuld is met verwachtingen en verantwoordelijkheden.

Welke hormonen geven het opgejaagde gevoel?

Een snelle hartslag en hoge ademhaling worden vaak veroorzaakt door zowel het stresshormoon adrenaline als cortisol. Adrenaline is gericht op acuut en direct reageren en cortisol maakt dat je langer in een stressvolle situatie kunt blijven.

Normaal gesproken breekt je lichaam de stresshormonen af, maar bij een constante aanwezige gejaagdheid en onrust is deze afbraak niet goed gelukt.

Waarom?

Omdat het stressmoment niet voorbij is. Stel dat er een gevaarlijke tijger voor je staat te grommen. Je adrenalinegehalte schiet omhoog zodat je deze situatie kunt overleven. Zodra de tijger veilig is opgesloten in zijn kooi daalt je adrenalineniveau en daalt je spanning. Het stressmoment is voorbij.

Maar als de stress veroorzaakt wordt door een hoge werkdruk of door te veel piekeren krijgt je lichaam geen signaal dat je veilig bent. Je adrenaline- en cortisolgehalte blijft hoog en je lichaam ervaart dat het nodig is om in een overleefstand te blijven. Het stressmoment is niet voorbij.

Als je lang te maken hebt met een te hoog adrenaline- en cortisolgehalte raakt je zenuwstelsel overprikkeld en kom je klachten tegen als een gejaagd gevoel, nervositeit, slapeloosheid, hartkloppingen, hoofdpijn of duizeligheid.

Wat kun je doen tegen onrust en een opgejaagd gevoel?

  • Je kunt beginnen met het dagelijks inbouwen van een ontspanmoment.
    Dit moment kan een wandeling zijn met muziek of een podcast, even op de bank met een tijdschrift en een kop thee of een ademhalingsoefening. Door dagelijks de pauzeknop in te drukken maak je een eerste stap om jezelf weer te leren te ontspannen.
  • Maak je bewust van je mindset. Hoe vaak moet jij iets van jezelf doen?
    Daag deze moetjes wat vaker uit. Sta bijvoorbeeld bij elk moetje stil bij je behoefte.
    Is het wat je ook werkelijk wilt? Of heb je een andere behoefte? Het kan je veel opleveren als het woordje ‘moeten’ vervangen kan worden door het woordje ‘willen’.
  • Wees vaker bewust van je ademhaling.
    Door je ademhaling te verdiepen ben je al direct bezig met spanning verlagen. Bij een diepe ademhaling komt je lichaam meer tot rust en bij elke uitademing laat je lichaam als vanzelf al wat spanning los. Dit kan direct invloed hebben op het onrustige gevoel. Bij spanning hou je namelijk je adem wat meer in en versnelt deze. Bewust ademen helpt om dit automatisme te doorbreken.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips en mogelijkheden om meer rust en ontspanning in je leven te brengen. Het belangrijkste hierbij is dat je voelt wat bij jou past. Wanneer je voelt dat ontspannen voortkomt uit een nieuw moetje dan kan zelfs een ontspannen activiteit stress geven. Leg de lat dus laag. Forceer jezelf niet. Ga dus niet meteen een uur mediteren, maar neem allereerst genoegen met vijf of tien minuten en bouw dit langzaam op.

Houd er ook rekening mee dat het per dag kan verschillen welke ontspanning goed voelt. Een boek lezen kan het ene moment heerlijk voelen. Maar datzelfde boek kan het volgende moment onrust geven, omdat je concentratie en aandacht er niet naar staat. Dat is niet erg. Je hebt dan gewoon een andere behoefte. Misschien is bewegen dan veel fijner om te doen.

Hypnotherapie en onrust en een opgejaagd gevoel?

Hypnotherapie kan je helpen te onderzoeken waardoor de onrust en gejaagdheid is ontstaan.

Wanneer je lichaam gespannen of onrustig is dan heeft dat vaak een reden. Hypnose helpt niet alleen de oorzaak van je opgejaagde gevoel te verhelpen, maar brengt ook weer rust in een overspannen zenuwstelsel terug.

Als je lang in een actieve ‘aan’ stand hebt gestaan kan het ook zijn dat je niet meer weet hoe je moet ontspannen.

Met hypnotherapie kun je gemakkelijker een diepere ontspanning bereiken. Door vaker je lichaam goede ontspanning te geven kun je beter het belang en de waarde van rust voelen en zal het steeds beter lukken om dit in je dagelijks leven te bereiken.

Hypnose helpt je om los te komen van het eeuwige ‘moeten’. Hoe fijn is het als je weer meer kunt genieten van de dagelijkse momenten en je even niets hoeft.

Heb je hulp nodig om je vrijer en meer ontspannen te voelen?

Neem gerust contact op voor meer informatie of maak een afspraak in de online agenda.
Ik help je graag verder.

06 38312024
info@praktijkhetpad.nl
Straatnaam 123
1234 AA, Utrecht

Praktijk Het Pad © 2022. All rights reserved. | Algemene voorwaarden | Privacy statement | studioRedefined